Chcesz stworzyć wygodne i ergonomiczne stanowisko pracy przy komputerze? W czasach, gdy tak dużo osób spędza przy biurku wiele godzin dziennie musimy pamiętać, że nie pozostaje to bez wpływu na nasze zdrowie i samopoczucie. Trudna sytuacja panująca na świecie sprawia, że musimy na pracy zdalnej spędzić jeszcze więcej godzin, a niektórzy zostali zmuszeni do przebranżowienia się i zmiany pracy mobilnej na pracę przy biurku. Producenci oferują nam wiele ergonomicznych produktów, nadal jednak wiele stanowisk pracy nie odpowiada zasadom dobrej ergonomii. Istnieje jednak kilka akcesoriów, które pomogą nam w stworzeniu miejsca pracy przy komputerze, które będzie bezpieczne.

Co to znaczy ergonomiczne miejsce pracy?

Ergonomia to nauka o pracy - w ogólnym ujęciu dyscyplina ta zajmuje się przystosowaniem narzędzi, maszyn, warunków i środowiska pracy do anatomicznych i psychofizycznych możliwości człowieka. Jej celem jest organizacja układu człowiek - maszyna - warunki otoczenia w taki sposób, by praca była wykonywana jak najbardziej efektywnie, ale przy jak najniższym koszcie biologicznym. Czyli, aby ryzyko chorób, jakich możemy nabawić się pracując, było możliwie jak najniższe. Twórcą ergonomii jest Wojciech Jastrzębowski, a jego głównym celem było polepszenie warunków pracy człowieka przez dostosowanie środowiska pracy do możliwości i specyfiki ludzkiej. Dziś z nauki tej korzysta bardzo wiele dziedzin naukowych, takich jak psychologia pracy, medycyna pracy ale także np. nauki techniczne, a jej stosowanie pomaga zwalczać przyczyny powstawania i skutki chorób zawodowych.

Zacznij do biurka

Dzięki produktom dostępnym w Etkom.pl bez problemu zorganizujesz miejsce swojej pracy w taki sposób, by możliwie najlepiej dostosować je do zasad ergonomii. Stanie się ono dużo bezpieczniejsze, a Twoja praca bardziej komfortowa. Na co szczególnie zwrócić uwagę? Idealne stanowisko pracy przy komputerze to takie, w którym siedzisz na odpowiednim krześle, dopasowanym do biurka, i masz odpowiedni podnóżek, miejsce na przedramiona, a monitor znajduje się w zdrowej dla oczu odległości. Biurko musi mieć odpowiednią wysokość - zazwyczaj dobra wysokość to pomiędzy 60 a 82 cm. Natomiast w przypadku biurek typu sit-stand, przy których pracować można zarówno na stojąco, jak i na siedząco, wysokość ta mieści się w zakresie 62-120 cm. Ważne jest, aby blat biurka znajdował się na wysokości łokci lub trochę poniżej. Biurka, które umożliwiają regulację wysokości znacznie wpływają na poprawę pracy, a korzystający z nich pracownik potrzebuje mniej przerw o krótszym czasie. Znacząco wpływa to na wydajność i jakość jego pracy.

Wygodny fotel ergonomiczny lub krzesło biurowe

Drugim bardzo ważnym elementem jest właściwe krzesło. Powinno móc się odchylić do tyłu o co najmniej 15 stopni. Najlepsze są krzesła zgodne ze standardem NEN-EN 1335-1, a także NPR 1813:2003. Z reguły lepsze są krzesła obrotowe, ponieważ kąt miedzy oparciem a siedziskiem na poziomie miednicy musi być mniejszy niż 90 stopni. W przypadku krzeseł z mechanizmem synchronicznym oparcie odchyla się od siedziska w proporcjach 1:2, 1:3 i 1:4, w efekcie siedzisko nie jest wystarczająco nachylone w stosunku do oparcia. Pamiętajmy także o ramionach, które muszą być oparte na wygodnych łokietnikach, najlepiej z możliwością regulacji. Na rynku popularne są rozwiązania „gamingowe” - fotele dla graczy oraz rozwiązania o bardziej stonowanej kolorystyce typowo biurowej - fotele biurowe.

Pomocne gadżety ratujące nasze zdrowie

Niemniej ważne od dużych elementów są mniejsze akcesoria, takie jak podnóżek, podstawka na dokumenty czy podstawka pod komputer. Podnóżek umożliwiający komfortowe położenie naszych stóp znacznie zmniejsza ryzyko, że nasze nogi po całym dniu pracy przy komputerze będą obolałe i spuchnięte. Prawidłowe ułożenie ich w wygodnej pozycji poprawia krążenie krwi i zapewnia odpowiedni kąt między nachyleniem kręgosłupa i kolan. Jeśli musimy pracować z dokumentami, z których wprowadzamy dane do komputera, najlepiej, by znajdowały się one na jednej linii z klawiaturą, a powierzchnia do pisania i czytania powinna być delikatnie nachylona. Ogranicza to skręt szyi i związane z tym problemy zdrowotne. Przydatnym gadżetem jest też podstawka pod komputer. Najlepsze są takie, które posiadają gumowaną powierzchnię i panel z przodu, co zmniejszy możliwość przesuwania się sprzętu.